Wat betekent adaptive sync

Wat betekent adaptive sync?

Wat betekent adaptive sync?

Als je de gamewereld betreedt, hoor je vaak de termen verversingssnelheid en framesnelheid. Om nieuwe buitenaardse landschappen te verkennen en vijandelijke fronten te veroveren met soepele en naadloze actie, zoeken gamers naar apparaten die ultrasnelle verversingssnelheden en hoge framesnelheden kunnen bieden. Lees verder om te ontdekken hoe Adaptive Sync screen tearing en vastlopen in games voorkomt, zodat de game-ervaring zo soepel mogelijk verloopt.

Zonder deze synchronisatie zullen gamers een vreselijke game-ervaring hebben door “tranen” en trillingen. Fabrikanten zoals NVIDIA, AMD en VESA hebben verschillende weergavetechnologieën ontwikkeld om framesnelheden en verversingsfrequenties te synchroniseren om “screentearing” te voorkomen en vastlopen van games te minimaliseren. Een van de technologieën is adaptieve synchronisatie.

Wat veroorzaakt tranen van het scherm of haperen tijdens het gamen?

Traditionele beeldschermen hebben de neiging om afbeeldingen met een vaste snelheid te vernieuwen. Wanneer de game echter een hogere framesnelheid vereist buiten het ingestelde bereik, vooral in snel bewegende scènes, kan het scherm de snelheid niet bijhouden. Dan geeft de monitor tegelijkertijd een deel van het ene frame en het volgende frame weer.

Stel dat je game 90 FPS (frames per seconde) bereikt, maar de verversingssnelheid van je monitor is 60 Hz. Dit betekent dat je grafische kaart 90 keer per seconde wordt bijgewerkt, terwijl het scherm maar 60 keer wordt bijgewerkt. Door deze overlap wordt de afbeelding gesplitst. Deze overlap zorgt ervoor dat het beeld splijt – bijna als een scheur op het scherm. Deze lijnen beletten de mooie kijkervaring en belemmeren de gameplay.

Wanneer frames worden herhaald, overgeslagen of bevroren, treedt stotteren of microstotteren op. Dit gebeurt meestal wanneer er een invoervertraging is tussen de GPU en het scherm. Games, vooral snelle en grafisch-intensieve games, voelen traag aan, en spelers ervaren langzamere bewegingen en plotseling bevriezen van het scherm.

De invoervertraging wordt meestal veroorzaakt door een daling van de FPS. Een daling van de framesnelheid onder de verversingssnelheid van de monitor kan ervoor zorgen dat het spel vastloopt en invoervertragingen optreden – dit kan worden veroorzaakt door V – synchronisatie.

Wat is V Sync?

Verticale synchronisatie, ook bekend als verticale synchronisatie, is een native GPU-technologie die de framesnelheid van het spel synchroniseert met de verversingssnelheid van het scherm en is opgenomen in de meeste moderne grafische kaarten. Het is speciaal ontwikkeld om screen tearing te voorkomen.

Wat is het verschil tussen FreeSync en G-Sync?

In tegenstelling tot V-Sync dat de framerate van je GPU afstemt op de verversingssnelheid van je scherm, verandert adaptieve synchronisatie dynamisch de verversingssnelheid van de monitor in reactie op de vereiste framerates van het spel om te renderen. Dit betekent dat het niet alleen schermtearing tegengaat, maar ook het schokkerige effect aanpakt dat V-Sync veroorzaakt wanneer de FPS daalt.